Ook dit keer. Want denk eens met me mee. Als jij wanddecoratie zou moeten bedenken voor een grote, lichte auto-showroom met de mooiste auto's erin, wat zou jij dan aan de wand hangen? En zou je dan kiezen voor groot of klein?
Met mijn niet creatieve geest ging ik ervan uit dat er vast plexiglazen foto's van de prachtigste auto's, of autoaccessoires zouden hangen. En dan lekker groot, op de grote witte wanden.
Verder kon ik er niet naast zitten. 'Nee joh, wat zou het saai zijn om auto's aan de wand te hebben. Die zie je hier toch al genoeg? Wij willen juist de sfeer van deze stad pakken, want we zijn trots op deze mooie stad!', vertelde een enthousiaste medewerker me.
'Oké', zul je dan denken. 'Foto's van de stad Kampen. Ja, dat snap ik. Kampen is een fraai historisch stadje aan de IJssel. Lekker groot dan maar aan de muur. Mooi uitpakken met het mooie stadsfront, wellicht zelfs over een hele wand!'
Maar nee, ook dat was niet de keuze van de garage. Alle wandpanelen waren gepositioneerd bij overleg-plekken, verspreid over de immens grote showroom. Waardoor er ter plekke een afgesloten, wat intiemer sfeer ontstond. Vanuit dat standpunt waren de panelen perfect van formaat. Zeg nou zelf, zou je denken dat onderstaande foto's in een showroom zijn gemaakt? Ik kan me voorstellen dat dit de aandacht trekt, van klanten-to-be, en leidt tot een gezellig, ontspannen praatje over Kampen.
Altijd verder denken dan je neus lang is, zou ik zeggen. Nooit kiezen voor de eerste gedachte die in je opkomt, wanneer je nadenkt over wanddecoratie voor je werkplek. Bedenk welke sfeer je wilt creëren en waarom. Wat wil je dat het gaat opleveren? En ga dan brainstormen over de beelden en kleuren en formaten die daarbij passen. Een hele kunst, (waar soms toch echt te gemakkelijk over wordt gedacht!!). En een leuke: 'Mijn baas heeft een super leuke middag gehad, toen hij met de fotograaf door de binnenstad struinde, op zoek naar mooie plekjes. Weer eens wat anders dan auto's verkopen!'.